Zespół orzekający
Skład zespołu orzekającego:
- dyrektor SPPP – przewodniczący Zespołu
- psycholog
- pedagog
- lekarz
- inny specjalista – w razie konieczności
Zespół rozpatruje wnioski dotyczące:
- wydania orzeczenia w sprawie kształcenia specjalnego
- wydania orzeczenia w sprawie rocznego indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
- wydania orzeczenia w sprawie indywidualnego nauczania w szkole
- wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomaganiu rozwoju dziecka
Procedura składania wniosków
1. Wniosek o wydanie orzeczenie lub opinii składa się do zespołu w postaci papierowej lub elektronicznej
2. Wniosek w postaci elektronicznej składa się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej utworzonej na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017r. poz. 570. Do wniosku wnioskodawca dołącza elektroniczne kopie dokumentów, o których mowa poniżej, uwierzytelnione przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym e PUAP. Na żądanie przewodniczącego zespołu wnioskodawca przedstawia oryginały dokumentów
3. Za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej osoby posiadające bezpieczny podpis elektroniczny mogą załatwić wytypowana sprawę bez konieczności osobistego stawiennictwa w jednostce. Elektroniczna Skrzynka Podawcza została założona na platformie e-PUAP: www.epuap.gov.pl
4. Wypełnienie wniosku za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej jednostki, możliwe jest po wcześniejszym założeniu konta na stronie: www.epuap.gov.pl
5. Dokumentacja powinna być złożona najpóźniej na tydzień przed terminem posiedzenia zespołu.
6. Dokumentacja jest składana na wzorach formularzy dostępnych w sekretariacie SPPP lub w zakładce „druki do pobrania” na stronie internetowej Poradni:
a) wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
7. Poza wyżej wymienionymi formularzami dokumentacja powinna zawierać: opinię psychologiczną, opinię logopedyczną, opinię pedagogiczną ( w zależności od potrzeb), opinię nauczycieli przedszkola lub żłobka (jeśli dziecko uczęszcza do placówki), inne zaświadczenia istotne dla rozpoznania danej jednostki (np. orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności).
8. Wniosek uważa się za złożony i przyjęty przez poradnię w momencie dostarczenia kompletnej, niezbędnej i wymaganej dokumentacji.
9. Składając wniosek, wnioskodawca jest zawiadamiany o terminie posiedzenia zespołu, na którym sprawa zostanie rozpatrzona. Wnioskodawcy przysługuje prawo wzięcia udziału posiedzeniu zespołu.
Współczesne poradnictwo
Otwierając się na specyfikę problemów dzieci i ich rodzin, służy swoją ofertą, szanując podmiotowość każdego klienta. Dziecko jest podmiotem, jego problem postrzegany jest w kontekście środowiska w którym żyje, i które także jest traktowane podmiotowo.
Współpraca z osobami wychowującymi dziecko odbywa się w ramach indywidualnych oddziaływań oraz Programu Wsparcia Wychowawczej Funkcji Rodziny, realizowanego jako cykl szkoleń dla rodziców i nauczycieli. Ponadto w ofercie wspierającej dziecko znajdują się: terapia rodziny, mediacje rodzinne, indywidualne konsultacje dla rodziców i wychowawców, Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. Efekty takiego stylu pracy są widoczne w postaci autentycznej współpracy specjalistów z nauczycielami i rodzicami, przejawiającej się wzajemnym zaufaniem i wspólnym rozwiązywaniem problemów wychowawczych.
Akty prawne regulujące pracę Zespołu Orzekającego
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży