Aktualności|

Dzieci na gruzach – zasady postępowania nauczycieli przedszkoli z dziećmi z rozbitych rodzin

1. Dziecko w rozbitej rodzinie nie jest ofiarą. Nie rób z niego ofiary. Nie użalaj się nad jego losem. To rodzice ponoszą odpowiedzialność za to co dzieje się w ich rodzinie.

2. W rozbitej rodzinie dziecko nie choruje. Nie potrzebuje terapeuty. Potrzebuje odbudowania poczucia bezpieczeństwa. Potrzebuje bliskości. Potrzebuje mamy i taty.

3. Nie jesteś jego mamą. Nie próbuj jej zastąpić.

4. Dbaj o autorytet rodziców dziecka. Mów dobrze o rodzicach dziecka w jego obecności. Podkreślaj, że to co robi, co umie zawdzięcza mamie i tacie.

5. Zapewnij dziecko, że mama i tata go kochają.

6. Jeśli masz do przekazania uwagi na temat zachowania dziecka, rób to bez jego obecności. Zaczynaj zawsze od pozytywnego stwierdzenia, potem mów o faktach. Pamiętaj żeby pozostawić rodzicom prawo do wychowania. Kieruj ich uwagę na wspólne rozwiązanie problemu. Zawsze do rozmowy zapraszaj oboje rodziców.

7. Nie przepytuj dziecka o to co się dzieje w jego domu. Przecież dziecko nie przepytuje ciebie.

8. Nie przepytuj rodziców o to co dzieje się w ich rodzinie. Nie wysłuchuj tego co mówią o swoich współmałżonkach. Wysłuchując stajesz się mimowolnie stroną, sojusznikiem i zarazem przeciwnikiem. Ma to znaczące skutki dla twojej relacji z dzieckiem. Pamiętaj, że wysłuchując nasączasz się problemem, który niesiesz ze sobą. Ma to znaczenie dla twojej relacji z dzieckiem. Nie masz wówczas dystansu.

9. Jeśli wysłuchujesz o problemach ojca lub matki danego dziecka, nie naprawiasz tym jego rodziny Jeśli możesz, wskaż rodzicom mediatora lub terapeutę rodzinnego.

10. Pomyśl: czy i jak możesz pomóc dziecku w zaspokojeniu jego potrzeb. Niezaspokojone potrzeby to potrzeba bliskości, bezpieczeństwa, akceptacji.

11. Nie cierp razem z dzieckiem. Jeśli identyfikujesz się z dzieckiem, użalasz się – prezentujesz siebie. Dziecku nie udzielasz wówczas wsparcia a jedynie odsłaniasz swoje zranienia.

12. Wsparcie dla dziecka to adekwatny komunikat odnoszący się do wypełniania zadań; „ zrobiłeś to dobrze”, „teraz jesteś grzeczny”, „poradziłeś sobie” .

13. Twój stosunek do dziecka – wyrażający się akceptacją, jest wystarczający aby akceptowały go inne dzieci. Jeśli chcesz aby dzieci bawiły się z danym dzieckiem najpierw sama weź go do zabawy.

14. Dostarczasz dziecku własnej siły, jeśli masz uporządkowany stosunek do siebie i innych.

opracowanie: Wanda Papugowa, psycholog, mediator

_____________________________________________________________

NAUCZYCIEL WOBEC KONFLIKTÓW RODZICÓW O DZIECKO

Wybrane książki i artykuły z czasopism ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

Agnieszka Lewicka-Zelent, Katarzyna Korona (red.), Dziecko a rozwód, bajki dla dzieci rozwodzących się rodziców, Warszawa 2015, s. 218, [1]

Paulina Gluza, Zofia Kołakowska-Halbersztadt, Maciej Tański, Dziecko w rozstaniu rodziców, Warszawa 2013, s. 303

Barbara M. Kaja (red.), Małżeństwo, rodzina, rozwód, Bydgoszcz 2013, 223, [1] s.

Agata Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2015, s. 255

Lisa Rene Reynolds, „Pomóż dziecku przetrwać rozwód: poradnik dla rozwodzących się rodziców”, Warszawa, 2012, s 283, [1]

Do Biblioteki można zapisać się bezpłatnie nie wychodząc z domu! Wejdź na: www.pbw.edu.pl

Artykuły z czasopism

Wanda Papugowa, Dzieci na gruzach, „Bliżej Przedszkola” 2017, nr 718, s. 4-7

Magdalena Goetz, Przeżycia dziecka w sytuacji rozwodu rodziców oraz zadania stojące przed nauczycielem. Kiedy rodzice się rozwodzą, „Głos Nauczycielski”, 2015, nr 46, s. 12

Kinga Kuszak, Trudna sytuacja emocjonalna dziecka wobec rozwodu rodziców. Formy wsparcia i pomocy, jakiej moje udzielić nauczyciel. Rozwód – jak pomóc?, „Życie Szkoły” 2009, nr 3, s. 38-42

Anna Więcław, Przeżycia dziecka w sytuacji rozwodu rodziców oraz zadania stojące przed nauczycielem. Rozwód w rodzinie: sytuacja emocjonalna w życiu małego dziecka, „Bliżej Przedszkola” 2011, nr 11, s. 38-39

Małgorzata Łoskot, Dezintegracja rodziny i jej wpływ na dziecko, rola nauczyciela we wsparciu dziecka. Współpraca z rodzicami skłóconymi po rozwodzie. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. „Życie Szkoły” 2016, nr 9, s. 29- 32,

Zapisany nauczyciel może bezpłatnie zamówić skany artykułów. Napisz: bibliografia@pbw.edu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close Search Window
Skip to content