ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE FUNKCJE WZROKOWE
opracowane przez Panią Małgorzatę Sypkę
- Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym
- Rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych:
- w dowolnym czasie,
- w krótkich ekspozycjach (zapamiętanie jak największej ilości przedmiotów znajdujących się na obrazku i wyliczeniu ich zaraz po przerwie).
- Dobieranie jednakowych obrazków:
- swobodne dobieranie par (wg różnych kryteriów),
- segregowanie obrazków na podstawie właściwości ich nazw,
- dobieranie jednakowych obrazków eksponowanych w skróconym czasie, np. gra Memo.
- Segregowanie obrazków w grupy tematyczne:
- wyszukiwanie różnic między obrazkami,
- segregowanie obrazków podobnych tematycznie,
- wyszukiwanie ukrytych szczegółów, różnic na obrazku.
- Układanie obrazków po lewej i prawej stronie:
- rozpoznawanie obrazków, których położenie zostało słownie określone,
- określenie położenia obrazka,
- dobieranie części do całości,
- układanie obrazków z części (wg wzoru, bez wzoru, w oparciu o zapamiętany wzór).
- Uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach.
- Odtwarzanie z pamięci eksponowanych przedmiotów i wskazanie po krótkiej przerwie miejsca, na którym leżały.
- Rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych:
- Ćwiczenia spostrzegania na materiale abstrakcyjnym
Zapoznanie z podstawowymi figurami geometrycznymi:
- Rozpoznawanie figur płaskich: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.
- Dobieranie jednakowych par figur:
- scalanie figur z części,
- wypełnianie konturów większych figur mniejszymi,
- uzupełnianie niepełnych konturów figur (dorysowywanie).
- Dzielenie większej figury na mniejsze, następnie scalanie lub komponowanie nowych całości.
- Różnicowanie i układanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości, koloru, kierunku położenia.
- Dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nakładanie na wzór.
- Różnicowanie kształtów literopodobnych.
- Graficzne odtworzenie krótko eksponowanej figury.
- Odtworzenie prostych układanek przestrzennych wg modelu.
- Zapamiętanie jak największej liczby eksponowanych figur i wskazanie ich po krótkiej przerwie w śród innych figur oraz określenie miejsca ich położenia.
- Rozpoznawanie znaków informacyjnych dotyczących życia człowieka w środowisku (znaki drogowe, pasy dla pieszych, litery i cyfry oznaczające autobusy i tramwaje).
- Usprawnianie analizy i syntezy, koordynacji wzrokowo – słuchowej i ruchowej poprzez czytanie i pisanie sylab, wyrazów i zdań
- Ćwiczenia na materiale literowym:
- segregowanie liter,
- różnicowanie liter o podobnych kształtach,
- rozpoznawanie i nazywanie liter,
- dobieranie liter wielkich i małych, drukowanych do pisanych,
- utrwalenie kształtu liter, np.: lepienie z plasteliny, obrysowywanie szablonu,
- wykonywanie plansz i albumów ilustrujących litery,
- pisanie liter odpowiadających pierwszej głosce nazwy obrazka,
- segregowanie wyrazów (takich samych, o takiej samej liczbie liter , z określoną samogłoską lub spółgłoską),
- różnicowanie liter najczęściej mylonych (n – u, b – d, b – p).
- Dobieranie wyrazów tak, aby każdy następny różnił się od poprzedniego tylko jedną literą, np.: nos – kos, noc – koc
- tworzenie wyrazów z sylab przy pomocy suwaka sylabowego,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się taką samą sylabą,
- uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach,
- podział zdań na wyrazy (przez pocięcie i ponowne złożenie),
- dobieranie zdań do obrazka,
- uzupełnianie zdań obrazkami, wyrazami (w miejsce obrazka dziecko wstawia wyraz).
- Tworzenie tekstu z rozsypanki wyrazowej, opis ilustracji lub prezentacja własnej myśli:
- odczytywanie napisanego tekstu, porównanie z wzorem i ewentualna poprawa,
- układanie tekstu w oparciu o ilustrację, zapis i czytanie głośne całymi wyrazami.
- Ćwiczenia na materiale literowym:
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE ZABURZONĄ SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ
- Techniki przestrzenne
- Układanie:
- z koralików, klocków, patyczków, tasiemek, różnokolorowych materiałów i elementów (np. z liści) przedmiotów, postaci, figur, kształtów,
- układanki i rozsypanki z obowiązującymi regułami.
- Zabawy konstrukcyjne.
- Orientacja w kierunkach związana z własnym ciałem, poruszanie się w przestrzeni:
- zapoznawanie się w trakcie zabaw z kierunkami: prosto, w prawo, w lewo,
- różnicowanie w otoczeniu wielkości i ujmowanie stosunków w przestrzeni oraz różnicowanie ilości (duży – mały, wyższy – niższy, większy – mniejszy, węższy – szerszy),
- ćwiczenia i zabawy ułatwiające orientację w kierunkach,
- zabawy słuchowe, np. skąd słychać głos – tam się obrócić,
- rzucanie do celu piłek, woreczków.
- Lepienie:
- ugniatanie plasteliny i zapełnianie nią różnych powierzchni,
- lepienie cienkich wałków i obwodzenie nimi narysowanych kształtów,
- lepienie różnych postaci ludzi i zwierząt ze szczególnym zwróceniem uwagi na części składowe: głowę, szyję, tułów, nogi, ręce,
- zalepianie całej powierzchni kartki,,
- ozdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny.
- Wycinanie typu płaskiego i przestrzennego:
- cięcie papieru wzdłuż narysowanej linii prostej,
- cięcie pasków papieru jednakowej szerokości (płotki, drabinki),
- cięcie wzdłuż linii falującej,
- wycinanie dużych i małych kół,
- wycinanie postaci ludzkich, zwierząt, roślin,
- wycinanie części obrazków do składania,
- wycinanki przestrzenne – domki, samochody,
- wycinanki z płótna, filcu.
- Układanie:
- Techniki płaskie
- Malowanie jednocześnie obydwiema rękami:
- zamalowywanie całej powierzchni dużego arkusza papieru,
- malowanie palcami obu rąk równocześnie lub na przemian ruchem spokojnym, swobodnym.
- Malowanie palcem na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych z zachowaniem kierunku od lewej do prawej.
- Malowanie jednocześnie obydwiema rękami:
- Malowanie pędzlem:
- linii prostych, splątanych nici, kłębuszków,
- zamalowywanie większych płaszczyzn ruchami od strony lewej do prawej i z góry na dół,
- malowanie wzoru,
- malowanie linii falujących poziomych i pionowych,
- malowanie linii spiralnych,
- malowanie kółek od najmniejszych do największych i odwrotnie,
- malowanie linii łamanej,
- malowanie dużych konturowych przedmiotów.
- Malowanie pęczkiem waty.
- Malowanie flamastrami.
- Rysowanie:
- kredą na tablicy i dużych arkuszach papieru,
- rysowanie wg instrukcji z zachowaniem podanych kierunków,
- rysowanie linii zamkniętej: łączenie kropek, kresek w różne przedmioty, padającego deszczu,
- wodzenie palcem po wzorze,
- odtwarzanie wzoru w powietrzu, kalkowanie przez kalkę.
- Wydzieranie:
- łatwych kształtów,
- kompozycji z kolorowych pasków.
- Stemplowanie:
- tworzenie różnych kompozycji: szlaczków, postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów.
- Ćwiczenia graficzne
- kreślenie linii poziomych, pionowych, po śladzie i samodzielnie,
- kreślenie linii falistych, kolistych,
- kreślenie linii zamkniętych,
- łączenie liniami zaznaczonych punktów, obrysowywanie szablonów, kopiowanie przez kalkę techniczną,
- tworzenie kompozycji pasowych.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE FUNKCJE SŁUCHOWE
- Ćwiczenia oparte na materiale eksponowanym wzrokowo – słuchowym i na czynnościach ruchowych
- Odtwarzanie struktur dźwiękowych:
- słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie poprzez: wyklaskiwanie, wystukiwanie ołówkiem (pałeczką na cymbałkach), układ kropek (np. °° °°°) z uwzględnieniem następstwa czasowego,
- odgadywanie słyszanego rytmu i wyszukiwanie go w zestawie rytmów,
- wystukiwanie rytmu wg podanego układu przestrzennego.
- Graficzne odtworzenie wysłuchanego rytmu za pomocą kresek i kółek.
- Porównywanie melodii znanych piosenek pod względem tempa, wysokości głosu, tonacji.
- Różnicowanie dźwięków różnych instrumentów muzycznych.
- Różnicowanie dźwięków opartych na mowie ludzkiej z innymi dźwiękami dochodzącymi ze świata zewnętrznego.
- Odtwarzanie struktur dźwiękowych:
- Analiza i synteza wyrazowa zdań
- Wyodrębnianie zdania z mowy, pojęcie zdania, wyrazu:
- układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy,
- wyodrębnianie wyrazu ze zdania, konstruowania zdania z podanym wyrazem,
- wyodrębnianie wyrazów ze zdań prostych i liczenie ich.
- Porównywanie zdań krótkich i długich:
- liczenie wyrazów,
- oznaczanie wyrazów kreskami i porównywanie ich liczebności w różnych zdaniach,
- układanie zdań o podobnej liczbie wyrazów.
- Wyodrębnianie zdania z mowy, pojęcie zdania, wyrazu:
- Analiza sylabowa wyrazów
- Pojęcie sylaby, dzielenie wyrazów na sylaby, liczenie sylab, synteza sylab:
- podział wyrazów na sylaby,
- określenie długości wyrazów na podstawie liczby sylab (wyrazy krótkie i długie),
- ustalenie pozycji danej sylaby w wyrazie (na początku, w środku , na końcu),
- wydzielanie sylab i ich wzmacnianie przedmiotowo: klaskaniem, marszem,
- słuchowe wydzielanie i liczenie sylab w wyrazach krótszych i dłuższych,
- tworzenie wyrazów z sylab.
- Określanie pozycji sylab w wyrazie.
- Układanie wyrazów z sylab:
- odpoznawanie wyrazów i zdań wypowiedzianych sylabami,
- tworzenie wyrazów zaczynających się podaną sylabą,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się końcową sylabą wyrazu poprzedniego.
- Zmiana wyrazu przez dodanie lub odjęcie sylaby:
- rozwiązywanie rebusów obrazkowych,
- rysowanie bądź wskazywanie przedmiotów, których nazwy zawierają dane sylaby.
- Pojęcie sylaby, dzielenie wyrazów na sylaby, liczenie sylab, synteza sylab:
- Analiza i synteza głoskowa wyrazów – skojarzenie głoski ze znakiem graficznym (literą)
- Wyodrębnienie początkowej głoski w wyrazie:
- wskazywanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się daną głoską,
- grupowanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się taką samą głoską,
- odróżnianie danych głosek od innych.
- Wyodrębnianie końcowej głoski w wyrazach:
- wybór przedmiotów, których nazwy kończą się daną głoską, np.: bat, kot, kret,
- grupowanie rysunków, których podpisy kończą się tą samą głoską.
- Wyodrębnianie środkowej głoski w wyrazach.
- Kolejne wydzielanie głosek w wyrazach.
- Tworzenie nowych wyrazów przez dodanie lub odjęcie głoski:
- dodanie początkowej głoski (as – las),
- odjęcie początkowej głoski (Alina – lina),
- dodanie końcowej głoski (dom – domy),
- odjęcie końcowej głoski (koty – kot),
- układanie łańcuszka obrazków wg głoski w nagłosie i w wygłosie: nożyczki – indyk, kosz, szynka, auto, ogórek…
- Wyodrębnienie początkowej głoski w wyrazie:
- Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu sylab i wyrazów
- Sylaby dwuliterowe:
- tworzenie sylab dwuliterowych,
- rozpoznawanie i czytanie sylab dwuliterowych,
- tworzenie wyrazów dwusylabowych,
- łączenie sylab otwartych ze stałą początkową sylabą (ma – mata, mama, mapa),
- łączenie sylab ze stałą sylabą końcową (ta – wata, huta),
- układanie napisów pod obrazkami.
- Sylaby trzyliterowe.
- Tworzenie dwusylabowych wyrazów.
- Analiza i synteza dźwiękowa wyrazów jednosylabowych.
- Czytanie i pisanie wyrazów trzy – i więcej sylabowych.
- Czytanie pojedynczych zdań.
- Sylaby dwuliterowe: