W tym roku jako Krakowski Ośrodek Kariery aktywnie w niej uczestniczyliśmy.
21.08 do 24.08.23 mogliśmy uczestniczyć w bardzo ciekawym wydarzeniu. Motyw przewodni tegorocznej konferencji to “GEN Przedsiębiorczości”. Uczestnikami byli: nauczyciele, wykładowcy akademiccy, dyrektorzy oraz wszyscy związani z oświatą . Skupiliśmy się na różnorodnych opcjach rozwoju szeroko rozumianych kompetencji przedsiębiorczych, m.in.: komunikacji, współpracy, inicjatywności, podejmowania decyzji oraz kreatywności, które są bardzo przydatne w życiu również dla osób, które nie prowadzą własnych biznesów.
Przez 4 dni można było uczestniczyć w bardzo ciekawych webinariach.
Jako Krakowski Ośrodek Kariery mieliśmy też wielką przyjemność wystąpić z webinarem, na którym pokazaliśmy jak zainicjowaliśmy i zrealizowaliśmy autorski projekt z zakresu przedsiębiorczości, kreatywności i innowacyjności: “Startuj po marzenia, stwórz swój startup”. Projekt był skierowany do uczniów szkół technicznych i branżowych. Jego celem była pomoc młodym ludziom w przygotowaniach do samodzielnego prowadzenia działalności w formie start-upów. Zwieńczeniem rocznego procesu był konkurs na najlepsze prezentacje pomysłów na start-upy.
Po naszym panelu otrzymaliśmy pozytywne komentarze:
“Brawa!!!
Bardzo ciekawe treści.
Młodzież potrzebuje tego, żeby w nich uwierzy, wtedy potrafią nas bardzo pozytywnie zaskoczyć. Dziękuję Super!!! Do zobaczenia.
Świetna sprawa“
Pozostałe obszary konferencji to:
Spojrzenie przedstawicieli młodego pokolenia na to, jak najlepiej rozwijać swoje przedsiębiorcze kompetencje.
„DT na lekcjach BiZ – Nastoletni na TOPie!”. Na spotkaniu omówione zostało na czym polega i jak realizowany jest projekt “Nastoletni na TOPie! Multimedialne wsparcie nauczania przedsiębiorczości”, w ramach którego powstaje 30 inspirujących filmów wspierających realizację podstawy programowej Biznesu i Zarządzania wraz z autorską propozycją 30 aktywizujących lekcji. Materiały przeprowadzą nauczyciela i zespoły uczniowskie przez projektowanie własnych przedsięwzięć pokazując praktykę, kanwy i metody wykorzystywane w poszczególnych krokach, m.in. podejście Design Thinking.
“Młodzieżowe Misje Gospodarcze – innowacyjne doradztwo zawodowe“. Podczas webinaru poznaliśmy kulisty i ewolucję Młodzieżowych Misji Gospodarczych – projektu, który łączy uczniów ze światem biznesu. Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz studentów. Przez pięć edycji organizatorzy testowali różnorodne modele współpracy z różnorodnymi branżami: od spożywczej, przez mechaniczną aż do lotniczej. Od prostych zadań do rozwiązania, przez tworzenie scenariuszy przyszłości aż do wdrażania akcji promujących branżę w szkole.
“Odkrywanie i wspieranie talentów – program Explory w pigułce“. Spotkanie było okazją do zapoznania się z działaniami skierowanymi do uczniów, nauczycieli i społeczności szkolnych, które realizowane są w ramach Programu Explory – inicjatywy, która od 12 lat odkrywa, inspiruje i tworzy społeczność młodych talentów. Flagowymi działaniami są Konkurs Explory (konkurs na projekty badawcze i wynalazki dla młodzieży w wieku 13-20 lat) i Festiwale Nauki organizowane w różnych miastach Polski. Ale Explory to o wiele więcej. Na spotkaniu dowiedzieliśmy się jak program Explory wspiera rozwój uczniów, jakie działania realizuje ze szkołami i jak można dołączyć do społeczności Explorerów.
“Wirtualny biznes – realne kompetencje, czyli jak uczyć biznesu i zarządzania w sposób praktyczny“. Na webinarze poznaliśmy Branżowe Symulacje Biznesowe Revas – narzędzie online do prowadzenia wirtualnych firm, jak można dzięki nim zamienić teoretyczne lekcje w praktyczną przygodę. W symulacjach uczniowie i studenci uczą się podejmować realistyczne decyzje biznesowe i rozwiązywać problemy związane z prowadzeniem różnorodnych biznesów w Polsce, np. warsztatów samochodowych, biur podróży, serwisów IT, salonów fryzjerskich, firm transportowych, salonów kosmetycznych, wirtualnych klinik, innowacyjnych przedsiębiorstw produkcyjnych czy usług doradczych.
“Młodzieżowe mini przedsiębiorstwo – krok po kroku“. Na spotkaniu poznaliśmy program, w którym uczniowie szkół ponadpodstawowych zakładają własne, realnie działające firmy i prowadzą je przy wsparciu konsultantów biznesowych. Projekt “Młodzieżowe mini przedsiębiorstwo” prowadzi ich od szukania pomysłu, przez biznesplan, pozyskanie kapitału, działania marketingowe, aż do sprzedaży i dokumentacji finansowej. Program wieńczy Konkurs Mini przedsiębiorstwo Roku, a jego zwycięzca reprezentuje Polskę w konkursie europejskim podczas Festiwalu Przedsiębiorczości GEN-E.
“Popojutrze – przedsiębiorcza innowacja edukacyjna AGRO-EKO-LAB” skierowana do rolniczych szkół branżowych. Na spotkaniu dowiedzieliśmy się jak prelegentki razem z firmą Sense Consulting opracowały i zrealizowały innowacyjny projekt AGRO-EKO-LAB. Jego celem była pomoc młodym ludziom, którzy wybrali kształcenie o profilu rolniczym, w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia i rozwijania swoich przedsięwzięć. Innowacja mocno poruszała wątek przedsiębiorczy wskazując na najróżniejsze możliwości działania na rynku. AGRO-EKO-LAB to 1 z 3 eduinnowacji skalowanych w ramach „Popojutrze Zawodowo” – projektu zrealizowanego ze środków Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Autor: Beata Nowakowska